Jakie leki mogą powodować wypadanie włosów?

W dzisiejszych czasach używanie preparatów farmaceutycznych jest bardzo częstym zjawiskiem. Oprócz przepisywanych przez lekarzy dziesiątek leków pacjenci kupują i zażywają bardzo dużo preparatów dostępnych bez recepty, które same lub w połączeniu z innymi farmaceutykami mogą wywołać w organizmie różne niepożądane skutki uboczne.

W dzisiejszym artykule skupimy się na środkach farmakologicznych, które powodują wypadanie włosów.

Jak się okazało nie tylko cytostatyki mogą pozbawić nas bujnej czupryny.

  1. Statyny – leki obniżające poziom cholersterolu.

Oprócz tego że mogą wywołać łysienie telogenowe to są również zagrożeniem dla mięśnia sercowego, ponieważ mogą powodować rozpad jego włókien.

  1. Leki obniżające ciśnienie krwi.

Głównie niebezpiecznym pod względem łysienia jest Diazoksyd –podawany przy ostrym   nadciśnieniu.

Kolejne to β blokery:

„Sectral” czyli acebutolol

Atenolol – obniżający częstotliwość skurczu serca

„Visken” – zawarty w nim pindolol stosowany jest przy niedokrwistości serca oraz wspomagająco podczas nadczynności tarczycy

Propoanolol stosowany w profilaktyce przeciwmigrenowej

Timolol – lek podawany w celu obniżenia cięnienia śródgałkowego oka. Stosowany do leczenia jaskry.

  1. Leki przeciwzakrzepowe:

Heparyna, warfaryna, dikumarol ( pochodna kumaryny)

  1. Leki podawane przy nadczynności tarczycy

Tiouracyl, metamizol

  1. NLPZ czyli popularne środki:

Kwas acetylosalicylowy, ketoprofen, naproksen oraz ibuprofen

  1. Antydepresanty:

Trimipramina, doksepina, „Asendin” –amoksapina

  1. Retinoidy:

Izotretinoina, acitretin

Oraz wiele innych substancji leczniczych, których działanie uboczne to łysienie.

Nadużywanie preparatów farmakologicznych na szeroką skalę jest niewskazane, ponieważ mogą one wpływać negatywnie na stan włosów i skóry głowy. Niestety bardzo często osoby przyjmujące przewlekle różne preparaty są tych działań po prostu nieświadome.

Komentarze:

Nie ma jeszcze komentarzy na ten temat. :(